Weer of geen weer....... - Reisverslag uit Kiama, Australië van Niels en Eefje - WaarBenJij.nu Weer of geen weer....... - Reisverslag uit Kiama, Australië van Niels en Eefje - WaarBenJij.nu

Weer of geen weer.......

Door: Eefje

Blijf op de hoogte en volg Niels en Eefje

14 December 2014 | Australië, Kiama

G'day mates

How are you? How's it going, how is your day? Zoals de echte Aussi standaard aan je vraagt bij elke eerste begroeting. Een serieuze reactie daarop terug word daarna dan ook erg gewaardeerd. Zelfs als voorbijganger of als je staat te tanken. Altijd word je vriendelijk begroet en geven ze je tips voor onderweg. De omgang met de medemens staat hier hoog in het vaandel en je merkt dat de regering er veel aan doet om de openbare gebieden veilig en gebruiksvriendelijk te maken. NO WORRIES, relax and enjoy!!!

Het 2e deel van de Great Ocean Road (GOR) is voor ons, sinds de volgende ochtend, er niet veel beter op geworden. Zo hadden we de dag ervoor nog een heerlijk zonnetje, zo zijn de dagen daarna alleen nog maar nat en grauw geweest. Buiten het vastleggen van de melodramatische look van de bergen en de zee, geeft dat maar weinig voordeel, maar we hebben tussen de buien door, toch nog af en toe wat kunnen zien en doen in het Otway NP; where the RAINforest meets the sea (hoe toepasselijk). Gelukkig hadden we het mooiste gedeelte van de GOR al gezien en op de foto vastgelegd. Alleen voor het bezoek aan de 12 apostelen en de gezellige badplaatjes, Apollo bay en Torquay gold dat deze trekpleisters voor ons een beetje in het water zijn gevallen. Helaas..., maar geen getreuzel, kunnen we meteen door naar Melbourne om daar Niels zijn verjaardag te vieren!
5 December, de dag dat (door het tijdsverschil tussen NL en AUS), Niels en zijn maat Nico (4dec) tegelijkertijd jarig zijn! Hoe grappig is dat! Niels kon er iig niet omheen en kreeg zijn ontbijtje geserveerd met een (kerst)slinger om zijn nek. Als extra cadeautje hebben we het de hele dag droog gehad en hebben we met een lekker temperatuurtje door het centrum van Melbourne kunnen struinen en als afsluiter heerlijke sushi gehaald. Iedereen trouwens nogmaals bedankt voor de felicitaties!
Deze wereldstad is een echte microkosmos van ruim 140 verschillende nationaliteiten. Het is er erg druk met de vele trams en het verkeer en toch heerst er een relaxte sfeer. De stad is gevuld met mooie indrukwekkende gebouwen en is gezellig door de vele paardenkoetsen, de kerstsfeer en de vele restaurantjes in de Griekse, Italiaanse en Chinese buurt.
Zeker leuk om er eens geweest te zijn, maar zeker niet zo bijzonder als bvb Londen of Parijs.
Na een dag heb je Melbourne dan ook wel gezien en zijn we "the next day" door gegaan met onze reis naar Phillip Island. Dit keer een eiland dat per brug te bereiken is en staat bekend om de zeehonden (op seal Island, per boot te zien), pinguïns en natuurlijk de Grand Prix motorcircuit. Wederom weer een mooi eiland met veel wildlife en een mooie ruwe kustlijn.
Tijdens een wandeling kwamen we dit keer eindelijk eens een "wildlife vriendje" tegen, die we nog niet hadden gezien. Neem even de stem van Steve Irwin in je hoofd, and enjoy looking at this incredible creature, that will defend himself when it feels threatened.
So, dont come too close and step at this beautiful fellow, because you dont want to be bitten by this poisonous animal; the beatiful copperhead snake.
Juist..... Dus op een afstandje naar kijken, met rust laten (nadat we toch stiekem een klein takje erop hebben gegooid om te kijken naar de reactie) en niet te veel nadenken over wat er had kunnen gebeuren toen Niels er dus eerst ongemerkt vlak langs af liep. Deze 1,5 meter lange vriend was dus erg snel en fel! Ik kreeg er maar de kriebels van!
De volgende dag wederom veel regen, dus hebben we de GP circuit bezocht en een leuke chocoladefabriek waar we een smakelijke rondleiding kregen in het museum van chocolade. Niels zijn dag kon niet meer stuk in dit Willy Wonka paradijs!!! En ook ik had het goed naar mijn zin, door mijn eer hoog te houden. Want naast het winnen van alle minigolf partijtjes op de campings, had ik ook hier mijn geluk in het spel en had ik het maximale aantal chocolade gewonnen met alle spelletjes die je er kon doen.
Tja, met al dat sombere weer moet je toch maar creatief zijn en steeds maar wat verzinnen, aangezien de kust nu niet veel aan is zonder de zonneschijn.... Dus hebben we "on our way to NSW" ook de eeuwenoude limestone caves bezocht in Buchan, waar je soms bijna moest kruipen om door de smalle gangenstelsels te komen.
De dagen daarna hebben we tussen de buien door wat mooie plekjes aan de zuidelijke oostkust bezocht, tussen de kangoeroe's gepicknickt en een kaasfabriek bezocht (lekker voor bij de borrel). Maar aangezien het vooruitzicht van het weer er maar niet beter op word, hebben we vanaf Batemans Bay de afslag naar de hoofdstad van Australië; Canberra gepakt.

Tegen onze verwachtingen in is Canberra een leuke stad om te bezichtigen! Er is geen hoogbouw, maar de stad is zo architectonisch in elkaar gezet, dat het er erg mooi is om er rond te rijden.
We hebben het chique parlementsgebouw van binnen bezocht en zijn naar de Australian war memorial geweest. Aangezien we geen entree hoefden te betalen, verwachten we eigenlijk een paar herdenkingsbeelden te zien. Maar niets was minder waar! We kwamen in een gigantisch en mooi museum terecht, compleet met de gehele oorlogsgeschiedenis van Australië. Bijgestaan met de verschillende beelden, licht- en geluidseffecten, vliegtuigen en onderzeeërs waardoor je echt eventjes de oorlogen van dichtbij kon ervaren. We hebben er zeker 2 uur rond gedwaald en hebben niet eens de tijd kunnen nemen om alle bijschriften te kunnen lezen. De volgende dag zijn we vermaakt in het science en technology centrum van Canberra. Zo! hebben we ook nog eens wat opgestoken in onze vakantie!

Het is de bedoeling dat we de laatste twee weken, voordat we in Sydney belanden, echt nog even vakantie nemen. We willen van het zonnetje en het strand genieten en niet meer elke dag rond reizen. Alleen dit ligt natuurlijk aan het weer! De aussi's zelf geven aan dat dit regenachtige weer erg ongebruikelijk is voor de tijd van het jaar..... Hebben wij weer.....
Dus de komende dagen houden we het weerbericht goed in de gaten en zullen we rondom de omgeving van Sydney letterlijk de zon achterna gaan. Dus geen idee waar we de volgende keer zullen zijn, maar we hebben toch echt een kerst bbq in gedachte dit jaar, dus die zon zullen we vinden!!!! Doen jullie maar lekker gourmetten in de echte kou!
Fijne feestdaagjes alvast! Veel gezelligheid toegewenst!!!!

Xxx Niels&Eefje

• 14 December 2014 - 11:14

Christel:

Klinkt heel goed een kerstbbq in de zon! Veel succes! Hopelijk hebben jullie mooi weer en kan de bbq door gaan.. Alvast een hele fijne feestdagen!!

• 14 December 2014 - 13:52

Anita:

Lieve kids,
    Fijn weer wat van jullie te vernemen. Jammer natuurlijk dat het weer iets minder is, maar zo is de overgang voor jullie naar ons druilerige landje straks niet zo groot meer, haha een schrale troost voor nu denk ik.
    Maar jullie kennende en zo te lezen, zitten jullie niet bij de pakken neer en worden er andere dingen ondernomen. En ach, af en toe wat cultureels ondernemen is ook goed voor de ontwikkeling. Wat een schitterende foto van o.a. die slang. We hebben net het tv programma van Freek Vonk gezien waarbij hij de meest giftige (ratten) slang van Australië liet zien. De Taipan. Griezelig hoor, die slangen zijn idd heel snel.
    We hopen met jullie mee dat er de laatste weken van deze onvergetelijke vakantie nog wat mooi weer in het verschiet ligt. Dus we zullen duimen opdat het heerlijke zonnetje weer zal verschijnen. Wij gaan nu de dagen aftellen, want het heeft ons lang genoeg geduurd, doen jullie dat nog maar niet en blijf deze komende weken nog lekker genieten in Down Under
    xxx Anita en Fer

• 14 December 2014 - 21:47

Ilona:

Hey genieters,

Fijn dat Niels een leuke verjaardag heeft gehad! Jammer van het weer, hopen dat jullie het zonnetje kunnen vinden ; ) Lekker genieten van het strand en de zon, heerlijk!! Heel veel plezier met jullie kerst bbq, weer eens wat anders : ).. Wij moeten het inderdaad met de gourmet in de kou doen..brrr!
    Geniet er nog maar lekker van, have fun!!
    X van ons

• 15 December 2014 - 17:00

Jan Kammeyer:

lieve mensen,
    Nog goed weer gewenst de komende weken.
    Wat het vuurwerk met nieuwjaar in Sidney betreft nu al van twee vrienden gehoord:
    zorg dat je lang van te voren op een mooie plek aan het water bent om het goed te kunnen zien, maar wellicht hebben jullie dat al tot het vervelends toe gehoord.
    En Niels nog gefeliciteerd met je verjaardag. en jullie nog fijne dagen

• 17 December 2014 - 16:17

Wendy Kroos:

heeeeey eef en niels.... wat een HEERLIJK verslag weer... hahahhaa... stiekem takjes gooien op slangen he... hahahahaa.. Top.
    wat gaat het hard!!!! Ik heb in ieder geval weer volop genoten van jullie verslag en wens jullie een hele fijne, warme, zonnige kerst toe en een fantastisch en memoriabel jaarwisseling!!!
    Wij zitten dan ook in een hopelijk net wat warmer Barcelona met kerst + oud en nieuw :-)
    Geniet nog lekker Down Under!! XXX

• 18 December 2014 - 23:15

Carlaschellekens:

hoi lievers
    3 maanden weg pf wat n, tijd maar de tijd is om gevlogen
    maar hopelijk krijgen jullie nog mooi weer
    voor dat jullie weer in ons druilerig landje aan komen
    hier is de rust weer gekeerd wij zij weer met ons tweetjes
    met de kerst komen ze allemaal eten wij missen jullie
    tot gauw fijne kerstdagen en n,formidabel nieuwjaar
    knuffels en liefs hans en carla