Kangaroo Island - Reisverslag uit Victor Harbor, Australië van Niels en Eefje - WaarBenJij.nu Kangaroo Island - Reisverslag uit Victor Harbor, Australië van Niels en Eefje - WaarBenJij.nu

Kangaroo Island

Door: Eefje

Blijf op de hoogte en volg Niels en Eefje

26 November 2014 | Australië, Victor Harbor

Hoi allemaal

We are back in town again! Vanuit de bijzondere rode wereld, weer terug in de bewoonde en beschaafde wereld.
Ik heb trouwens de kangoeroeburger niet opgegeten Kim!... Het is echt heel smakelijk vlees, maar ik kon na 2 happen mijn gedachte er maar niet van af zetten en had totaal geen trek meer.... Gek wat psyche met je kan doen... Niels heeft wel lekker gesmikkeld.
In Alice Springs hebben we die dag nog goed kunnen zien hoe de aboriginals hier leven. We hadden er al veel (negatieve) verhalen over gehoord, maar het zien van deze zeer aparte mensen, gaf ons wel een heel erg onbehagelijk gevoel. Wat zijn deze mensen arm en onfris! Ze zwerven met hele gezinnen door de stad en leven overdag in de parken en winkelcentrums van Alice Springs. Hun uiterlijk is erg breed en grof gebouwd, vooral in het gezicht en in hun rug en schouders (brede neus en mond, grote bolle wangen en de vrouwen hebben bijna geen nek wat vaak gepaard gaat met een gebochelde rug). Wegens hun grote alcoholverslaving is er hier voor iedereen maar beperkte mogelijkheid om alcohol te kopen en zijn sommige ook verslaaft aan het snuiven van benzinedampen. Erg triest om te zien, maar ook zeker niet prettig om als toerist hier rond te lopen.
Heel bizar om te ondervinden dat de mooie historische aboriginalverhalen en hun werkelijke leven van nu, van zo'n groot contrast blijken te zijn. De gelijke mensenrechten die ze zouden hebben, staan voor ons in ieder geval haaks op het respect wat over hun cultuur word uitgesproken en op de bescherming over hun land en de heilige plaatsen. Er speelt duidelijk nog een behoorlijke issue tussen de aboriginals en de Australische bevolking.

The next day hebben we een tocht gemaakt over de Macdonell ranges (oost en west kant), waar je mysterieuze kloven en prachtige verborgen oases tegen komt. Ook vind je er veel ochre pits, dat zijn diverse gekleurde en okergele rotswanden waar de aboriginals hun schilderverf vandaan halen. Het is eigenlijk net stoepkrijt, maar dan eeuwenoud!
Die nacht hebben we in Glen Helen gekampeerd aan de oudste rivier van de wereld en zijn we de volgende dag weer begonnen aan die lange terugreis door de woestijn. Coober Pedy bezocht, maar verder dan dat ze ondergronds wonen, mooie sieraden verkopen en het er erg zanderig is, is er niet heel veel interessants te zien.
En daar zijn we dan eindelijk, na 8 dagen reizen vanaf de Blue Mountains, 5700 km en 700 liter diesel verder, in Adelaide! Finaly, op naar Kangaroo Island!!!!!

Zaterdag 22-11-14 Kangaroo Island:
Het is ff flink in je buidel tasten (a 450 AUD), maar als je dan toch besluit om te gaan met je camper van 7,10 meter naar het eiland, dan maar meteen met een open ticket, zodat we zelf kunnen bepalen wanneer we terug gaan naar het vaste land.
Wat is het trouwens heerlijk om weer omringt te zijn met de azuur blauwe zee! Op de Ferry komen de dolfijnen en pelikanen ons meteen verwelkomen en maken ze aan ons meteen de eerste beloftes uit de reisbrochures waar!
Wie veel van wildlife houd, moet naar het 155 km lange Kangoeroe Island gaan!
We zijn hier pas 1,5 dag en ik heb nu al te veel mooie foto's waaruit ik moet gaan kiezen om op de site te zetten.... Op de camping hupsen de verschillende inheemse soorten kangoeroes om je heen, kruipen de koala's van boom tot boom langs je camper af en vind je verschillende hagedissen en de echidnas (miereneters) gewoon in het gras heerlijk van het zonnetje te genieten terwijl de verschillende felgekleurde papegaaien en kaketoes je vrolijk toe krijsen. Prachtig om te zien!
Er zijn hier geen dierenziektes en op de roofvogels, reptielen en de mens na, hebben de landdieren hier voor niemand iets te vrezen. Vandaar dat er hier zoveel aan wildlife te bewonderen is. Morgen gaan we verder de ongerepte natuur in waar we zullen worden vergezeld door verschillende kolonies van de Nieuw Zeelandse en Australische zeeleeuwen. Maar voor dat ik over een paar daagjes meer hierover ga vertellen in dit verslag, moet ik jullie toch eerst nog ff voorstellen aan Jut&Jul.
Jut&Jul zijn een ouder echtpaar uit Nederland, waarvan wij sterk het vermoeden hebben dat ze ons achtervolgen. Totaal onbewust uiteraard, maar sinds de Red Center komen we ze om de dag weer tegen. Blijkbaar doen ze precies dezelfde route, dezelfde toeristische attracties en kiezen ze spontaan dezelfde campings uit. We hebben ze tot Jut&Jul gedoopt, omdat ze lekker sullig en onzeker overkomen. 10 x de camper achteruit insteken, ze twijfelen elke keer weer over welk plekje ze moeten nemen op de camping en bij elke kruising zoeken en discussiëren ze met de kaart welk wandelpad ze moeten nemen. Toevallig staan ze nooit heel dicht bij ons en zijn wij altijd eerder ter plaatsen, zodat wij hun onhandige handelingen heerlijk op een afstandje met ons eigen gemaakte commentaar kunnen voorzien. Wij hebben dan natuurlijk de grootste lol, zoals je je misschien wel kan voorstellen, hahaha. Ach ja, wie weet doen ze wel hetzelfde over ons!
Vanavond zal ik dat is ff gaan checken, want in al die dagen heb ik sterkt het vermoeden dat Jut&Jul ons namelijk nog niet eens hebben opgemerkt!

Die avond waren Jut&Jul weer als gewoonlijk als verstrooide toeristen over de camping aan het struinen, op zoek naar een mooi plaatje of beest voor op de camera. Mijn Nederlandse woorden raakte hun gehoor, waardoor ze een prachtige shot te pakken kregen van de koala in de boom tegenover ons. En jahoor! Totaal verbaasde reactie, toen ik ze kon vertellen waar dat zij de afgelopen week zijn geweest en dat ze nu eindelijk eens Nederlanders tegen komen! I was right! Hihi, nu zwaaien ze voortaan enthousiast als we ze weer tegenkomen!
Het is nu woensdag, tijd om weer terug naar het vaste land te gaan, maar wat hebben we hier weer gave dingen gedaan en gezien! Koala's en Kangoeroe's uitgebreid geknuffeld! De Nieuw Zeelandse zeeleeuwen van heel dichtbij zien spelen in de ruwe branding en op de rotsen bij Admiraal Arch. The remarkable rocks bezocht en een strandwandeling tussen de Australische zeeleeuwen gemaakt. Super gaaf om dit zo in het wild te zien! Niks geen Seaworld of dierentuin, gewoon reallife en van heeeeel dichtbij! Echt heel erg VET!!!!!!
Jammer dat we de little pinguïns gemist hebben.... Die waren te druk aan het vissen in the middle of the ocean.

Helaas kan ik per verslag maar ongeveer 10 foto's plaatsen op de site, anders hou ik niks over voor de andere verslagen. Heel erg jammer, want ik heb zo veel en mooie foto's van deze ongelofelijk mooie trip op Kangaroo Island....
Oja en dat we géén snelheidsboete meer binnen krijgen... (Thanks Hans voor het doorsturen!
En thanks Fer voor het afhandelen daarvan, hihi)

XXX Niels&Eefje

• 26 November 2014 - 13:10

Wilhelmien:

Hoi Genieters.Het is voor ons ook genieten als we jullie reisverslagen lezen, en de foto.s bewonderen.Wat een geweldige reis maken jullie. Super. Ik zeg, goede reis verder en vooral Genieten. Gr Wilhelmien en Bart.

• 26 November 2014 - 16:35

Boukje:

Oh men, al die leuke beestjes... je zet ze al super op de foto, dus kan me al indenken hoe het in het echt moet zijn. Jullie willen volgens mij nooit meer terug naar dit saaie nederland! 't is echt genieten daar en groot gelijk. Ben ook benieuwd of de plaatselijke keuken daar zo anders is als hier.. neem je wat recepten mee, want dan nodigen we ons zelf wel een keertje uit bij jullie ;-)
    Geniet nog lekker en...... live your life to the fullest!
    xxx boukje

• 28 November 2014 - 12:11

Anita:

Wat een schitterende foto's en een mooie omgeving. Ik vermoed dat niet alleen de reisbrochure van Kangaroo Island jullie verwachtingen waarmaken, maar de hele reis. Het is altijd weer spannend om zo'n groot en duur avontuur te starten maar als al die verwachtingen dan ook uitkomen dan is het allemaal waard geweest. Ik zie, lees en hoor van jullie dat het geweldig is, daar ben ik zo blij om. Het zal behoorlijk wennen zijn om na zo'n lange tijd weer in Nederland te aarden. Maar dat duurt nog even dus blijf voorlopig nog lekker genieten en haal er alles uit wat nog mogelijk is. Deze reis naar de andere kant van de wereld zal op jullie netvlies blijven plakken. Nog heel veel plezier daar en tot het volgende verslag of contact. (PS ik zal alvast wat avondjes vrijmaken want met 1 avondje zal het waarschijnlijk niet toereikend zijn om al jullie verhalen en foto's te bewonderen haha)